هر آنچه از فناوری اطلاعات میخواهید در اختیار ماست
اطلاعات بیشترمخابرات به مفهوم الکتریکی عبارت از : ارسال ، دریافت و تجزیه و تحلیل اطلاعات توسط وسایل الکتریکی.
ارتباطات در سالهای 1940 به بعد با تلگراف شروع شد و در اوایل قرن بیستم نیز تلفن ارائه گردید . مخابرات رادیویی نیز با اختراع تریود شروع شد و بیشترین کار بر روی آن در جنگ دوم انجام گردید . پس از چندی اختراعات و موارد استعمال ترانزیستور مدارهای مجتمع و وسایل نیمه هادی به عموم عرضه شد . در سیستم های مخابراتی جدید ، قبل از ارسال اطلاعات تجزیه تحلیل شده میگردد . ارسال نیز با تجزیه و تحلیل بیشتر و غلبه بر نویز انجام میگیرد .
بخشهای مرکز تلفن و مسیر ارتباط بین مرکز تا مشترک :
بخشهای مرکز تلفن عبارتند از : اتاق سوئیج ، اتاق کابل ، اتاق mdf ، باتریخانه و اتاق ژنراتو که این اتاقها به ترتیب شکل در کنار هم قرار دارند .
مرکز مربوطه دارای 3 داک می باشد از هر شلف تعدادی کابل بیرون می اید و داک ها در اتاق سوئیچ (sw) قرار دارند کابل های خروجی به اتاق MDF که در مجاور (SW) قرار دارند میرود بخش MDF توسط سیمهای وانژه (زوج سیاه و سفید) به دوقسمت تقسیم بندی شده است . قسمت دیگر شامل کابلهای دو زوجی میباشد که به اتاق کابل می رود که تعداد شانبیشتر از تعداد مشترکین میباشد . نحوه اتصال این دو قسمت بهم ترتیب خاصی ندارد و سیم واژه ممکن است از ابتدای قسمت اول به انتهای قسمت دوم وصل شود یا به انتهای آن . در اصل کار MDF وصل شماره مورد نظر (قسمت اول) به خطاشتراک مشترک مورد نظر (قسمت دوم ) می باشد . حال کابلهای خروجی که 200تایی مبدل به کابلاهای 600تایی یا بیشتر می شود . این کابلهای ضخیم وارد حوضچه میشوند.
اکنون کابل های ورودی حوضچه (که عبارتی میتوان از آن یه عنوان جعبه تقسیم نام برد ) می روند و در آنجا به کافوها می روند (KW) .
کافوها در سطح شهر بسته تراکم جمعیت به تعداد مورد نیاز با ظرافت متغیر قرار میگیرند که 1400 تایی یا 2400 هستند و بسته به نیاز آن منطقه از ظرفیت کافو استفاده می شود.
کار کافو تقسیم کابلهایی است که از حوضچه آمده و به پستها (p) می رود .
کافو رشدهای 15زوجی یا 20 زوجی را به هرپست (p) منتقل میکند . حتی الامکان سعی میشود که کافو در وسط محل مورد نظر نصب شود تا تقریبا به صورت مسیر دایره ای شکل با پستها ارتباط داشته باشد تا طول کابلهای ارتباطی بین کافو و پست را به حداقل برسانیم .
هر ترمینال داخل کافو به یک پست میرود (پست 15تایی)
کافو نیزمانند MDF در بخش داده که بوسیله سیم های رانژه بهم متصل شده اند.
فرض کنیم که از خروجی یکی از کافوها یک کابل بیرون آمده . هر کدام از این زوج ها مستقیما به پست مورد نظر انتقال داده نمیشود چون هزینه کابل کشی بالا می رود و مخابرات بیشترین هزینه را در کابل کشی دارد بنابراین این کابل بیرون آمده از کافو در مسیر خود بهسر هر کوپه ای که رسید یک زوج 10تایی ازآن جدا میشود و به پست مربوطه میرود تا کل مسیر به همین صورت تحت پوشش قرار گیرد .
یک تقسیم بندی برای کابلها :
1. کابل مرکزی : به کابلهایی میگوییم که مسیر بین سوئیچ (SW) تا کافو (XV) را طی میکند و رسید به قراری ارتباط بین این بخش است
2. کابل آبونه : به کابلهایی میگوییم کخ مسیر کافو (XV) تا پست (P) را طی میکند و وسیله برقراری ارتباط بین این دو بخش است
3. کابل زمینی : این کابل ارتباط بین سوئیچ (SW) و پست (P) را برقرار میکند .
4. کابل هوایی : این کابل از پست (P) تا مشتکر کشیده میشود .
بوخت شامل ردیف ، طبقه و اتصالی میباشد مثلا در خروجی mdf طریقه ی نشانی دادن شماره استراک بدین صورت است که ابتدا ردیف را می گوییم که از سمت راست ردیف چندم است بعد طبقه را میگوییم که از بالا به پایین شمرده می شوند و بعد از روی ترمینال مشخص شده ، شماره تا 100 را می یابیم .
حال برای اتصال یک مشترک جدید به تجهیزات مخابرات به طور مثال به مامور مخابرات که در سطح شهر مشغول بکار است گفته میشود که در کافو 55 مرکزی 40 و پست اتصالی 9 را برقرار کند
شماره گذاری کافو ها هم به این صورت است که 00 و 00 مربوط به مرکز و تلفن های اطرافذ مرکز را پوشش میدهد و بقیه کافوها دارای شماره های 01 ، 02، 03 و ... هستند .
تیغه های mdf هم مداری دو نوع NO = Normal open و NC = Normal close هستند که نوع اول درحالت عادی باز و نوع دوم در حالت عادی بسته می باشد . امروزه اکثر مراکز از تیغه های نوع اول استفاده می کنند گرچه طبقه اول mdf دارای تیغه های NC می باشد که توسط ایزوله قطع می شوند .
ایزوله : قطعات پلاستیکی کوچکی است که ارتباط بین زوج سیم های بیرون آمده از (SW) و سیم های وانژه را در طبقه اول mdf قطع می کند که به رنگهای مختلف وجود دارد مثلا اگر ارتباط با ایزوله قرمز قطع شده یعنی مشترک مورد نظر ایجاد مزاحمت کرده . یا ایزوله زرد رنگ بود بدین معنی است که مشترک مورد نظر بدهی آبونما دارد .
در این مراکز اکنون کامپیوتر کار ایزوله را انجام می دهد و تا حدود زیادی کار پرسنل را راحت کرده است بعنوان مثال در صورت بدهی خودکار به مشترک زنگ زده و متذکر میشود که تا 24 ساعت آینده در صورت عدم پرداخت بدهی تلفن قطع خواهد شد البته مشترک امکان تماس تلفنهای اضطراری را خواهد داشت . یا اینکه به مدت دوماه تلفن مشترک مورد نظر یکطرفه قطع میکنند و ...
دارای یک دکل تلفن همراه و اتاق سسوئیچ مربوط به تلفن های همراه با تجهیزات مدرن شرکت SEMENSE آلمان است کابلهای bts و اتاقهای دیگر .. پس این مرکز یک شرکت خدمات رسانی است که در فصل های بعدی روند کار و خدمات آن در شهرستان را توضیح خواهیم داد .
نگاهی کلی به صنعت مخابرات و عملکرد آن :
مخابرات به مفهوم الکتریکی عبارت از : از سال دریافت و تجزیه و تحلیل اطلاعات توسط وسایل الکتریکی ارتباطات در سالهای 1940 به بعد با تلگراف شروع شد و در اوایل قرن بیستم نیز تلفن ارائه گردید. مخابرات رادیویی نیز با اختراع تریود شروع شد و بیشترین کار بر روی آن در جنگ دوم انجام گردید . پس از چندی اختراعات و موارد استعمال ترانزیستور ندارهای مجتمع و وسایل بیمه هادی به عموم عرضع شد . در سیستم های مخابراتی جدید ، قبل از ارسال ، اطلاعات تجزیه و تحلیل شده میگردد . ارسال نیز با تجربه و تحلیل بیشترو غلبه بر نویز انجام میگیرد بالاخره ما دریافت خواهیم داشت که شامل کدیابی ، ذخیره و تفسیر اطلاعات می باشد ، در این زمینه فرم های ارتباط شامل تلفن و تلگراف رادیویی ، پخش ، مخابرات ، نقطه به نقطه ، مخابرات متحرک ، مخابرات کامپیوتری ، رادار و رادیوهای دریا نوردی می باشد . برای آشنایی با این سیستم ها در درجه اول لازم است که اطلاعاتی راجع به تقویت کننده ها ، نوسان سازه ها و لوازم و تجهیزات الکترونیکی داشته باشیم با دانستن این عوامل مفهوم نویز مدلاسیون و تئوری اطلاعات را بخوبی درک خواهیم کرد . ممکن است که از عوامل منطقی نیز استفاده گردد . همچنین عوامل انسانی که بر روی کار سیستم تاثیر می گذارند نباید در طراحی سیستم ها فراموش شوند .
اطلاعات : در یک سیستم مخابراتی ، خبر از یک نقطه به نقطه دیگر ارسال می گردد . این خبر از منبع اطلاعاتی به دست می آید . مجموعه با تعداد کل خبرها ، شامل خبرهای تکی بوده که ممکن است از یکدیگر متمایز باشند . این ممکن است بصورت کلمات ، مجموعه ای از کلمات ، علائم کدی و یا بطور دیگر ارائه گردند . اطلاعات به خودی خود آن چیزی است که منتقل می گردد . کل اطلاعات که در یک خبر می باشد بر حسب بیت اندازه گیری می شود .
فرستنده :
خبری که با طبیعت الکتریکی از منبع اطلاعاتی بدست آمده نمیتواند برای ارسال به خودی خود مناسب باشد . برای اینکار عملیات زیادی باید انجام گیرد تا خبری برای ارسال آماده گردد که در آن سیگنال صوتی به تغییرات الکتریکی تبدیل شده ، سپس با محدود شدن طیف فرکانس های صوتی دامنه آن فشرده می گردد ، تمام این کارها قبل از هر مدولاسونی انجام می گردد.. سرانجام در یک فرستنده ، اطلاعات موج حامل را مدوله میکند ، یعنی به یک موج سینوسی با فرکانس زیاد اعمال می شود.
گیرنده :
گیرنده ها از مدار ساده ای شامل یک کریستال ساده و یک گوشی تا گیرنده های پیچیده را دارد که با تاسیسات آنتن پیچیده و سیستم های نشان دهنده و مدارهای سنگرون و ولتاژ زیاد تغییر شکل داده اند ، مهمترین عمل یک گیرنده مدولاسیون ( بعضی اوقات کدیابی) آن است . این دوعامل عکس عملکرد متناظر آن در فرستنده می باشند ، پس از مدولاسیون خروجی یک گیرنده ممکن است به بلندگو ،کارتهای سوراخ شده ارجاع شود . البته در هر یک از این انواع طراح متفاوتی باید انجام پذیرد . همچنین بین فرستنده و گیرنده بخاطر مدولاسیون و روش کد بندی ، باید سازگاری موجود باشد .
روند کاری یادگیری های کار آموز :
برای اولین بار ایده ارتباط صوتی بین دونفر از راه دور به این صورت بود که تلفن یک گوشی و یک میکروفندر یک طرف و در طرف دیگر هم یک گوشی و میکروفن می باشد ، که هم سری ششده اند و یک طرف به طور سری در مدار قرار می گیرد که جریان را در مدار به حرکت در می آورد و برای استفاده از این نحوه ارتباط اگر میخواستیم چند ترمینال در یک شهر ب هم مرتبط کنیم از هر کدام از این ترمینالها باید یک زوج سیم به تمامی ترمینالها بکشیم که در این صورت سیم کشی خیلی زیاد و پرهزینه بود اگر یک ترمینال میخواستیم در شهر اضافه کنیم باید دوباره به تمام این ترمینالها یک زوج سیم متصل کنیم که تعداد خطوط ارتباطی از رابطه N(N-1)/2 بدست می آید که اگر n کوچک باشد شاید مشکلی بوجود نیاید اما اگر N بزرگ باشد مثلا ده هزار از شماره خواهیم دید که حدود 50 میلیون خط خواهیم داشت که این امر نه اقتصادی است و نه از نظر فنی مقرون به صرفه است . این امر کارشناسان را به تحقیق و بررسی وا داشت که در نتیجه پارامترهای زیر مطرح شد و این پرامتر خود انگیزه ایجاد مراکز را در اذهان بوجود اورد که عبارتند از :
1- اهداف اقتصادی و کم کردن هزینه
2- لزوم ایجاد امکانات ارتباط برای همه
3- عدم نیاز به ارتباط برای همه به طور همزمان
در مرحله بعد یک مرکز تلفن در مرکز شهر قرار دادند و تمام خطوط مشترکین به این مرکز متصل می شود و یک انسان هم برای برقراری ارتباط دو مششترک وجو داشت که طریقه ی اماس یک مشترک با مشترک دیگر به این صورت بود که ابتدا مشترک با مرکز تلفن تماس گرفته و به تلفنچی اعلام میگردد که ارتبط او را با شخص دیگر برقرار سازد . عیب های این روش این بود که : سرعت ارتباط دو نفر کم بود